مدیریت بازرگانی
عبدالرسول شجاعیان؛ قنبر عباس پور اسفدن؛ چنگیز والمحمدی؛ ابوتراب علیرضایی
چکیده
هدف این پژوهش طراحی مدل همسویی پروژههای پتروپالایشگاهی با استراتژیهای صنعتی کشور در وزارت نفت می باشد. روش پژوهش از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، کیفی و از نوع داده بنیاد می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 20 نفر از خبرگان و مدیران ارشد وزارت نفت و پتروپالایشگاههای شهر تهران می باشند که با روش نمونه گیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی مدل همسویی پروژههای پتروپالایشگاهی با استراتژیهای صنعتی کشور در وزارت نفت می باشد. روش پژوهش از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، کیفی و از نوع داده بنیاد می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 20 نفر از خبرگان و مدیران ارشد وزارت نفت و پتروپالایشگاههای شهر تهران می باشند که با روش نمونه گیری نظری انتخاب شدند. برای گردآوری و تحلیل داده ها از راهبرد پژوهشی نظریه داده بنیاد، استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. تجزیه و تحلیل دادهها و طراحی مدل، از طریق کدگذاری انجام گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که همسویی پروژههای پتروپالایشگاهی با استراتژیهای صنعتی کشور در وزارت نفت توانمندسازهای همراستایی شامل بلوغ ارتباطات و عوامل مدیریتی و اعمال اختیار، برنامهریزی استراتژیک تکنولوژی و معماری سازمانی همسو با تکنولوژی، عوامل مشارکت، منابع انسانی (نوآوری، کارآفرینی، تخصص، دانش) و عوامل شایستگیهای متمایز که منجر به تحقق نتایج بهینهسازی و کاهش هزینههای سرمایهای و جاری و همافزایی در هر دو سمت پترو پالایش و صنعت میشوند. مدیران و کارشناسان با استفاده از مدل همسویی پروژههای پتروپالایشگاهی با استراتژیهای صنعتی میتوانند به بهینهسازی این صنعت و کاهش هزینهها یاری رسانند. براساس نتایج به برنامهریزان حوزه صنعت نفت پیشنهاد میشود در راستای توسعه پتروپالایشگاهها تلاش نمایند همسویی پروژههای پتروپالایشگاهی با استراتژیهای صنعتی کشور را افزایش دهند.